nämeh!

Tjoho!

Kan man tänka sig vad jag just upptäckte!
Libresse har tydligen en tävling (som jag nu är med i) där man kan vinna en trip till Göteborg Horse Show som bloggare. Det låter som ljuva drömmen eller hur? Och det är ju så fruktansvärt busenkelt att vara med i tävlingen också! http://www.libresse.se/ghs-vip-bloggare är länken du ska trycka på, signa up och voila.

Det enda jag kan göra för att öka mina chanser är att skriva om min hästfetisch lite extra mycket fram tills den 17 januari då tävlingen avslutas. Passar perfekt? ja! varför? för jag har internet igen, och hade faktiskt (ja faktiskt) tänkt uppdatera min blogg oftare. Detta inlägget ägnar jag mitt halvblodssto Nicolinas Magina e: Magini som just nu står på mina föräldrars avstyckade lilla gård utanför Ystad i Skåne.

Vet du vem Magini är? Googla säger jag då! Det han är mest känd för är att han var värsta hopphingsten, och att han är Briars pappa. Briar vet du väl vem det är? Om jag säger Jan Brink? Tullstorp, dressyr, Grand Prix, EM, VM, OS, landslag, topp 10 i världsranking (8år)? Det är iallafall en liten liten gnutta av vad de upplevt tillsammans. Briar och Magina är alltså halvsyskon. Det syns på nacken, men det är också enda delen hon har från Magini.

Precis som Briar är hon dressyrhäst. Jag vet dock inte så mycket om henne. Jag fick henne nämligen i våras/somras mot att jag skulle föda upp ett föl på henne åt hennes förra ägare Lisa Nilsson. Hon betäcktes tre gånger i våras med Sambesi e: Samber, en skäckhingst. Och som du vet så är skäck på halvblod inte godkänt i Sverige. Varför Ville Lisa ha Sambesi när hon kunde fått gröna papper på fölet? Svaret är att hon är heltokig i Skäckar. Hon har själv haft skäckuppfödning och fick fram en grym hingst som nu finns i Danmark.
Det blev iallafall inget föl, kanse för att hon var rädd, kanske för att hon aldrig haft föl tidigare, kanske för att hon helt enkelt inte ville bli dräktig. Hon var kanske inte redo trots allt. Jag funderar på att betäcka henne i vår igen. Jag vet exakt vilken hingst jag vill ha. Men han är svindyr! Och han står i Tyskland så det blir ingen naturlig betäckning iallafall... Cor de Pomme heter han, vilken skönhet! Och vilket lynne (Embassy II eller Rogamento Old hade med funkat).

Lilla Maggie, vad jag tänker på dig. 21år gammal nu efter nyår. Står där helt själv i hagen under hela vintern då grannens kor är uppstallade.. Jag har svarat på några ponny-annonser som sällskap åt dig, men jag har inte fått något svar än. Jag kommer snart och hälsar på dig igen, dina hovar behöver ju snart verkas också. Jag hoppas att det ligger kvar snö på åkrarna utanför hagen nere i dalen så vi kan ta oss en rejäl galopptur. Men försök inte bocka av mig denna gången är du snäll! Jag får lite ont i ryggen när du knycker till i dina bockserier. Vem kan klandra dig? Det förstår väl jag att du blir på ung som nytt med all den livsglädjen som bor innuti dig. Det är inte lönt att gå till kiropraktorn förräns efter att jag hälsat på dig känns det som. Nu måste jag också nanna, hoppas du redan sussar sött. god natt på dig min lilla pensionär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0